donderdag 6 mei 2010

Taj Mahal en Jaipur

Hey allemaal,
ondertussen zitten we in Jaipur en hebben we eindelijk een internetcafe gevonden dat 's avonds laat open is. De vorige dagen zaten we in Agra. We hebben eerst Fathepur Sikri en Agra fort bezocht. Beide paleizen waren heel erg mooi, maar toch minder mooi dan de Taj Mahal. Die hebben we daarom tot het laatste bewaard. Het is nog veel mooier dan alle foto's die je overal ziet. We sliepen in Agra in hetzelfde hotel als een aantal van de Italianen uit het IIMC. Het was fijn om hen nog eens terug te zien en ervaringen uit te wisselen.
We hadden wel een trein geboekt van Agra naar Jaipur, maar hadden besloten die niet te nemen omdat we wat meer tijd wilden hebben en omdat we wisten dat er ook bussen waren. We hadden het nog gevraagd aan de tourist information office en die vertelde ons dat dat geen probleem was. Wij vertrokken met onze veel te zware rugzakken naar de bushalte, waar we te horen kregen dat de weg kapot is en dat er geen bussen rijden naar Jaipur. We konden wel een bus nemen naar Bharatpur en hopen dat daar een bus was naar Jaipur, maar dat hebben we toch maar niet gedaan. We zijn dan maar naar het station gegaan en we hadden geluk: een paar uur later was er een trein. We konden wel niet meer reserveren en moesten dus een ticketje general class kopen. Daarbij zijn er geen vaste zitplaatsen en zit je nogal opeengepropt. Daar hadden we niet echt zin in (toch niet voor eer reis van 5 uur). Via via hebben we kunnen regelen dat we een upgrade kregen naar eerste klas met airco. Het was de meest luxueuze treinrit tot nu toe. De airco was wel veel te koud. Ik heb dan nog liever de ventilator uit sleeper class. Uiteindelijk kwamen we 's avonds laat in Jaipur aan. We vonden een riksja die ons naar ons hotel wilde brengen (we hadden gereserveerd in hetzelfde hotel als de Italianen). Het hotel is heel mooi en gezellig. Het kon iets properder, maar het valt nog heel goed mee.
Gisteren hebben we heel lang uitgeslapen. Dat was wel nodig met al die korte nachten. We zijn echt veel te vaak opgestaan om de zonsopgang te kunnen zien. En in de trein slapen we meestal ook niet geweldig goed. Jelena was ook een beetje ziek. Namiddag zijn we toch nog even weg geweest om het city palace te bezoeken. Dat was echt supermooi. We zijn ook nog even naar de monkey temple geweest. De aapjes vonden Jelena heel erg leuk, ze kwamen zelfs aan haar broek hangen...
's Avonds zijn we met de Italianen gaan eten en daarna hebben we afscheid van hen genomen. Ze zijn namelijk vandaag vertrokken naar Kolkata om daar het vliegtuig naar huis te nemen.
Vandaag zijn we vroeg vertrokken om Amber fort te bezoeken. Jelena en ik zijn op een olifant naar boven gegaan. Eigenlijk best zielig voor die beestjes, maar ja, je krijgt niet elke dag de kans om een ritje op een olifant te maken. Het paleis zelf was ook weer supermooi. Ik vind het jammer dat ik geen prinses was in die tijd, want toen moet het er nog veel mooier hebben uitgezien. Vandaag voelde Lien zich niet zo goed, dus hebben we het vandaag weer wat rustiger gedaan. De chauffeur heeft ons nog het water palace en de royal gaitor laten zien en daarna hebben we nog een textielfabriek met winkel (uiteraard) bezocht. Namiddag is Lien terug gegaan naar het hotel om te rusten en Jelena en ik hebben nog een wandeling door de stad gemaakt. We hebben onderweg het observatorium bezocht. Daar staan allemaal rare meettoestellen om de stand van de sterren en de tijd enzo te bepalen. We snapten bijna niets van de uitleg die op de bordjes staat, maar het was wel eens leuk om te zien.
Morgenavond vertrekken we naar Delhi, waar we nog 2 dagen blijven en maandag nemen we al het vliegtuig naar huis. Het avontuur is bijna gedaan.