dinsdag 27 april 2010

Varanasi

hey iedereen!

Hier zijn we weer! Deze keer niet vanuit Kolkata, maar vanuit Varanasi, de eerste stop tijdens onze trektocht. Zoals Sophie al mooi verteld heeft, hebben we met pijn in het hart afscheid genomen van het IIMC en alle geweldige mensen die helpen project draaiende te houden. De 4 weken zijn voorbijgevlogen, we kunnen ons niet inbeelden dat we al een maand in India zitten. We hebben natuurlijk ook met veel spijt afscheid genomen van Sophie. Het was een geweldige maand met ons 4 en nu hebben we toch een beetje het gevoel dat we iets missen. We hopen dat je veilig thuis zal aankomen, we denken aan je! (er is vandaag een algemene staking in India, wijzelf hebben er niet veel van gemerkt, maar in Kolkata zou naar het schijnt heel de regio plat liggen:geen bussen, treinen, riksja enz.)
Maar dan een beetje over ons. Het is nu onze tweede avond in Varanasi en we hebben echt vakantiegevoel. Het is hier echt prachtig: smalle gezellige winkel-en eetstraatjes, zicht op de prachtige Ganges en mooie tempels. Gisteren zijn we na een vermoeiende treinrit aangekomen in Varanasi. We werden al meteen aangesproken door verschillende riksjabestuurders en ja hoor, eerlijk gezegd het afdingen gaat al iets beter ;-). Ondanks mijn zware rugzak en de anderen die er ook op gewezen werden waar de rugspieren zich precies situeren, zijn we in een goed hotel beland. Als we op het dak zitten is het uitzicht echt geweldig: zicht op de Ganges, de stad met daken vol met apen (echt waar, je moet hier in Varanasi moeite doen om de apen niet te zien en te voelen...Ja ja Ine heeft zelfs al een beetje apenpipi kunnen voelen) en zicht op een moskee en meerdere tempels. Gisterenavond hebben we de Puja meegevolgd. Dit is een durende ceremonie ter ere van de Gangescultus. Het is echt een hele belevenis en er hangt een speciale, unieke en zelfs mystieke sfeer. Vanochtend zijn we om half 5 opgestaan om op een bootje de verschillende gaths (de verschillende plaatsen aan de oever van de Ganges, waar mensen baden en crematies plaatsvinden )te bewonderen bij het opkomen van de zon. Het was echter een beetje tegengevallen, aangezien ze ons niet lieten zien wat we wilden zien. We hebben het heft in handen genomen en hebben geweigerd hem degelijk te betalen. Voor de rest hebben we wel een geweldig, maar ook wel een beetje een vermoeiende dag gehad. We hebben een zeer grote wandeling langs de Ganges en de universiteitscampus gemaakt. We hebben wel zeker meer dan 10 tempels gezien, waarvan er een stuk of 4 echt de moeite waren. Om de middagzon te ontsnappen hebben we een museum met sculpturen en miniatuurtekeningen bezocht. Maar zo meteen gaan we naar het hotel en gaan we (proberen) op tijd ons bed in (te) kruipen.